onsdag 21 september 2011

Springrolls

Jag älskar asiatisk mat och lagar det ofta här hemma men egna vårrullar hade jag aldrig gjort tills igår. Ni måste prova. Nathan, min 3 åring, fick hjälpa till och trotts att ha är ganska petig med maten älskade han det här.
Gör så här:
Finhacka 1/2 vitkålshuvud, massa vårlök, grovriv 3 morötter, chili efter smak, 2 vitlöksklyftor, riv 1 -2 msk ingefära, pressa 1 lime. Blanda i en bunke.
Finhacka 2-3 kycklingfileér ska likna färs. Stek snabbt i lite thaisoja och olja. Blanda med grönsakerna.
Tillsätt, thaisoja ca 3 msk, fisksås ca 2-3 msk, oystersås 1 msk, sweetchilisås 3 msk, risvinger 2 msk, socker 2 msk, färsk koriander 1 knippe, svartpeppar.
Koka och tillsätt 1 paket glasnudlar.
Jag höftar lite med måtten så smaka av och ös på mer om det behövs. Kan inte gå fel. Det var fyllningen. Tyvärr har jag missat ta en bild på hur jag rullade själva rullen men kolla här.
Fritera i frityrolja i en vanlig hög gryta. Medelhög värme. Låt dom rinna av på hushållspapper.
Såserna finns ofta i vanliga matbutiker men jag går alltid till ställen som säljer enbart asiatisk mat. Där hittar du allt, kan få hjälp och råd. Jag köpte färdig deg för vårrullarna, finns i frysdisken. Servera med isbergsallad, thaisoja, sweetchilisås, eller vad för sås du gillar. Öl att dricka. Gott! Räcker till 4-6 pers. Perfekt att frysa in, innan fritering.

4 kommentarer:

  1. Så fräscht och gott det ser ut! Härligt :-)

    Kram Elina

    SvaraRadera
  2. verkar helt grymt! Påminde mig om en månad jag tillbringade i Vietnam för, tja väldigt länge sedan.... Måste föra in lite vettig matlagning på agendan igen.
    /ylva

    SvaraRadera
  3. Mmmmmmmmm ser gott ut, måste testas, hoppas resultatet blir som bilderna ovan bara.....
    Kram

    SvaraRadera